Harmonogramy dostaw, zużycia i zapasu materiałów budowlanych można wykonać metodami graficzną lub analityczno-graficzną. Metoda graficzna pozwala na bardziej równomierne kształtowanie wielkości zapasu materiału i dlatego jest bardziej uniwersalna niż analityczno-graficzna. Przy opracowaniu harmonogramu graficznego sporządza się kolejno:
- Wykres dziennego zużycia (zapotrzebowania) materiału - rzędne tego wykresu są równe ilorazowi ilości materiału potrzebnego do realizacji projektu budowlanego i czasu trwania tego procesu.
- Wykres sumowanego zużycia materiału - rzędne linii łamanej tego wykresu oznaczają łączną ilość materiału zużytego od pierwszego dnia zapotrzebowania na dany materiał. Rzędne dochodzące do punktów załamania krzywej powinny mieć podane wartości liczbowe.
- Określenie wyprzedzenia dostawy (zapasu wyrażonego w dniach). Wielkość wyprzedzenia dostawy określa się jako sumę trzech wielkości: czasu potrzebnego na wykonanie zamówienia (z uwzględnieniem czasu, jaki upłynie do momentu rozpoczęcia wysyłki materiału), czasu transportu materiału i czasu wyładowania, zmagazynowania i ewentualnego przygotowania materiału (np. płukanie żwiru itp.).
- Wykres pomocniczy - jego odciętą stanowi wielkość wyprzedzenia dostawy, natomiast rzędne określają ilość materiału dostarczonego przez 1, 2, 3 lub więcej środków transportowych w czasie odpowiadającym przyjętemu wyprzedzeniu dostawy.
- Wykres sumowanej dostawy - kreśli się go w taki sposób, aby każdy jego odcinek był równoległy do odpowiednich promieni wykresu pomocniczego oraz aby był możliwie równoległy do wykresu sumowanego zużycia materiału, Rysowanie wykresu rozpoczyna się od punktu o odciętej równej wielkości wyprzedzania dostawy.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz